Vertel-t-maar vragenlijst

woensdag 9 juni 2021

In een eerder bericht vertelde ik u over de vertel-t-maar vragenlijst.  Deze vragenlijst is afgenomen in de groepen 4 t/m 8.  De leerkrachten van deze groepen hebben n.a.v. deze lijst onderdelen extra besproken. Hieronder vindt u een globale terugkoppeling van de bevindingen.

• Veel kinderen weten goed het verschil tussen pesten en plagen wanneer de situatie duidelijk is.
  • Bij plagen horen de woorden: kun je (een beetje) om lachen, niet gemeen, stopt op tijd, vaak 1 tegen 1,
  • Niemand voelt zich de hele tijd veel sterker. Bij pesten gaat het verder: gemene bedoeling (om iemand te kwetsen),
  • Het gebeurt vaker, vaker een groepje tegen 1, de pester voelt zich machtiger.
  • In de dagelijkse praktijk is het vaak niet zo zwart-wit en is het lastiger om het verschil duidelijk te krijgen.

Het doel van de pester is om erbij te horen/stoer te doen. Wij hebben besproken wat je kan doen als er gepest wordt en dat weten ze heel erg goed. Wanneer er gepest wordt zou het fijn zijn als dit bij de leerkracht bekend wordt. Samen kan je over de situatie praten en kan er worden gekeken naar interventies.  Mocht u er met de leerkracht niet uitkomen dan is er een anti-pest coördinator op school. Niet alle kinderen wisten dat ik de anti-pest coördinator ben. Natuurlijk gaan we hier meer bekendheid aan geven, maar het is ook belangrijk dat u dit weet.  Schroom niet om contact met mij te zoeken rondom dit onderwerp.

Ik ben fulltime aanwezig op school, maar u kunt mij ook even mailen mvandegiessen@leerplein055.nl