ࡱ > e bjbj 4 xj\xj\ J J J J J ^ ^ ^ ^ r , ^ x = Q $ @ X J ] | ] ] J J ] ] ] ] J J ] ] ] ] ] !?_ ] ] } 0 ] ] ] J ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] ] H : MR OBS de Bongerd Jaarverslag 2017-2018 De MR heeft als taak om een klimaat van openheid, openbaarheid en onderling overleg te scheppen en in stand te houden. Voor veel besluiten heeft het bevoegd gezag advies of zelfs instemming van de medezeggenschapsraad nodig, alvorens de besluiten kunnen worden uitgevoerd. Dit is conform de Wet medezeggenschap op scholen. Leden van de medezeggenschapsraad in het schooljaar 2017-2018: Oudergeleding: Christel Roels (voorzitter) Mirjam Wakkermans Mariska Dijk Personeelsgeleding: Mirjam Magr Jolanda Mossing-Holsteijn Monique Weijenberg- van Leeuwen De medezeggenschapsraad heeft dit jaar drie plenaire vergaderingen gehad. Het volgende is in de MR besproken: Ontwikkelingen in de school (adviesrecht) Sterrenschool In de MR vergadering wordt het stappenplan met betrekking tot de Sterrenschool net als in het voorgaande schooljaar gevolgd. Er zijn 3 stuurgroepen gevormd binnen het schoolteam: stuurgroep portfolio, stuurgroep anders organiseren en stuurgroep ict. Deze stuurgroepen zorgen voor veel beweging rondom de realisatie van het sterrenschool onderwijs. Voor dit schooljaar zijn de volgende tien ontwikkelpunten gesteld: 1. Communicatie intern en extern is aantoonbaar verbeterd 2. Leerkrachtvaardigheden worden aan de hand van het kwaliteitskompas in kaart gebracht en elke groepsleerkracht formuleert haar/zijn ontwikkelpunten 3. Voor de groepen 4 t/m 8 gaan de kinderen werken met Gynzy-iPads en zetten, met name voor de vakgebieden rekenen en spelling, de eerste stappen naar gepersonaliseerd leren 4. Groep 3 stapt over naar de KIM-versie van Veilig Leren Lezen 5. Het zelfstandig werken wordt binnen de hele school gevalueerd en afspraken worden opnieuw vastgelegd 6. De resultaten op de Cito-M en E toetsen en op de Cito-eindtoets zijn op of boven het landelijk gemiddelde 7. Binnen het leerteam, bestaande uit studenten van de Pabo en leerkrachten, wordt de opzet voorbereid voor een portfolio voor alle leerlingen 8. De visie op educatief partnerschap is vastgesteld. 9. De samenwerking met kinderopvang is gentensiveerd. 10. Het team heeft zich georinteerd t.a.v. nieuwe organisatievorm met units De MR heeft elke vergadeirng deze punten op de voet gevolgd. Formatie De medezeggenschapsraad bespreekt de verdeling en de inzet van de formatie. Omdat het daarbij om personeel gaat, heeft de personeelsgeleding een instemmingsbevoegdheid bij de vaststelling van het formatieplan. De oudergeleding wordt genformeerd over de voorstellen en kan erover meepraten.De oudergeleding heeft slechts adviesrecht op dit punt. Over de vraag welke leerkracht voor welke groep/klas komt te staan heeft de MR niets te zeggen dat valt onder de verantwoordelijkheid van de directeur, het betreft personeelsbeleid. De school heeft voor het schooljaar 2017-2018 gekozen voor een indeling van zeven groepen, met een tweetal combinatiegroepen (6/7 en 7/8). De MR benoemt in deze altijd het belang van een zorgvuldige communicatie naar ouders ten aanzien van een nieuwe groepsindeling en bemensing van de groepen. De opmerkingen en adviezen ten aanzien van formatie en groepsindeling van de MR zijn teruggekoppeld naar directie en het team. De school heeft hierop een besluit genomen ten aanzien van de formatie. In dit schooljaar is er ook gesproken over het gelijke dagen model en het werken in units voor schooljaar 2018-2019. Sop (schoolondersteuningsprofiel In het kader van passend onderwijs is het verplicht voor een school om te kunnen laten zien wat ze kunnen bieden. Het profiel is tijdens de vergadering besproken en goedgekeurd door de MR Ouderbetrokkenheid en denktankavonden In het kader van de ontwikkeling naar sterrenschool, hebben we in de afgelopen maanden ook nagedacht op welke manier we ouderbetrokkenheid op de chool willen vormgeven . De denktankavonden waren een eerste start. Samenwerking met kinderopvang (instemmingsrecht) In dit schooljaar is de nieuwe samenwerking met Doomijn opgezet. De visie van het sterrenonderwijs wordt hierbij gevolgd. Verkiezingen De MR organiseert verkiezingen wanneer de termijn van een lid van de oudergeleding verloopt, zoals voorgeschreven in het wettelijke reglement. De verkiezingen worden altijd gevalueerd. Afgelopen jaar is Mariska Dijk gekozen als lid vanuit de oudergeleding. Exclusiviteit: Binnen een team worden er per schooljaar taken herkend waarvan de kennis niet verloren zou mogen gaan als er leerkrachten door krimp in de formatie weg zouden moeten van onze school.De MR is in het afgelopen schooljaar akkoord gegaan met het voorstel om de volgende taken als exclusief aan te merken: Intern begeleider, gedragsspecialist, ICT-cordinator, opleider in school en interne cultuur cordinator GMR De MR acht het van belang dat de school wordt vertegenwoordigt in de Gemeenschappelijke MR (GMR) van Leerplein 055. Helaas was er dit schooljaar geen afgevaardigde in de GMR. Jaarlijks terugkomende zaken die besproken worden in de MR: Financieel jaarplan Begroting Bestuursformatieplan en formatie Vakantierooster Meerjarig beleidsplan Taakbeleid Exclusiviteit + , - . 0 r t $ & _ b j u w Q S T t ڹ鹚ֹ 4h # B*CJ OJ PJ QJ aJ fH ph q h # B*CJ OJ QJ aJ ph h # 6CJ OJ PJ QJ aJ h # CJ OJ PJ QJ aJ h # 5CJ OJ PJ QJ aJ h # h # 5CJ OJ PJ QJ aJ h # CJ OJ PJ QJ aJ j h # U 0 , . / 0 s t % & @ ` Hd ^H d d 4 d d d d Dd ^D d d ^ d d8 ` a b k l 8 - m / D d d ]d d d d d d d8 @ v x R S T u 1 2 3 d d d d $P d ]P a$ d d d ]d t 0 2 3 X . 1 P b d } P R S ñՕՕՕՕ|mՕՕՕՕ hp 5CJ OJ PJ QJ aJ h # CJ OJ QJ aJ h # 5CJ OJ QJ aJ h # CJ OJ PJ QJ aJ h # CJ OJ PJ QJ aJ #h # B*CJ OJ PJ QJ aJ ph333 #h # B*CJ OJ PJ QJ aJ ph333 h # CJ OJ PJ QJ aJ h # h # 5CJ OJ PJ QJ aJ h # CJ PJ aJ '3 Y / 0 1 c d ~ 3 d d ] d d ] d d d d8 d ] d d Q R S d d d8 d d d d d 2 0p 1X. A!"#$% n " @G` PNG IHDR < ԮIDATxי;+x9H$ A羀3y;nWReDR$xwߪg -=Gw]qYK/3QUUHM c!BOI9(۷oB!BN@!B!B!xH,B!B!BqX.B!B!#\!B!B!ąGbB!B!Br!B!B!B!B!B!.<˅B!B!B\x$!B!B!H,B!B!BqX.B!B!#\!B!B!ąGbB!B!Br!B!B!B!B!B!.<˅B!B!B\x$!B!B!H,B!B!BqX.B!B!#\!B!B!ąGbB!B!Br!B!B!B!B!B!.<˅B!B!B\x$!B!B!H,B!B!BqX.B!B!#\!B!B!ąGbB!B!Br!B!B!B!B!B!.<˅B!B!B\x$!B!B!H,B!B!BqX.B!B!#\!B!B!ąGbB!B!Br!B!B!B!B!B!.<˅s✳(~{`Bэ3XB!B!GbRy'6 yw%\XOͪ,5MF|:߫ϟIS_!B!$q~Qۻ9O5]ԢjG7:!B!H,Bqiszǧy["Ʉ/c>ivq OO!B!H,B<[^П< 'YlxVa!>_tD17B!B!.˅Uwܷ